اقتصاد دیجیتال

گزارش: بررسی وضعیت عرضه اینترنتی دارو در ایران و مرور تجربیات بین المللی

امروزه توسعه اقتصاد دیجیتال به‌عنوان یکی از ارکان رشد اقتصادی کشورها مطرح و ارتقاء آن نیازمند گسترش و همراهی بخش‌های مختلف کشور از جمله بخش سلامت است. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد هم‌افزایی این اقتصاد با حوزه سلامت دارای اهمیت بالایی است؛ زیرا می‌تواند موجب کاهش هزینه‌ها، بهبود فرایندهای درمانی و افزایش رفاه بیماران شود.…

ادامه مطلب

یادداشت: در جست‌وجوی دارو

دارو یکی از عنصرهای اساسی درمان به‌شمار می‌آید که تجویز و استفاده به‌موقع از آن مفید و ضروری است. درحالی‌که تهیه این عنصر کلیدی به‌خاطر کمبود برخی اقلام و عرضه محدود آن به دغدغه اصلی بیماران تبدیل شده است. با کمبود دارو و سرم در دوره همه‌گیری ویروس کرونا و به‌خصوص در زمان اوج فراگیری بیماری، صف طولانی در مراکز توزیع دارو به‌وجود می‌آمد.

ادامه مطلب

یادداشت: مسئولیت حقوقی تولید محتوا

در روزهای اخیر، خبر قطعی‌شدن حکم زندان مدیرعامل سایت «دیوار» رسانه‌‌‌ای شد؛ خبری که با واکنش منفی کاربران و کارآفرینان حوزه ICT همراه بود. عنوان اتهام این حکم، «فراهم‌‌‌آوردن موجبات فساد و فحشا از طریق جذب زنان تن‌‌‌فروش» است که پلت‌فرم «دیوار» به آن محکوم شده است. در این زمینه، سایت «دیوار» نیز بیانیه‌‌‌ای منتشر و در آن تاکید کرد که خدماتش همواره براساس قوانین موجود و تحت نظارت نهادهای ذی‌ربط بوده و این شرکت، با این نهادها همکاری کامل داشته است.

ادامه مطلب

یادداشت: ابهام در تصمیمات شورایی

یکی از انتقاداتی که کارشناسان، به طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی وارد می‌‌‌دانند، به‌کارگیری مدیریت شورایی در فضای مجازی، طبق ماده «۳» این طرح است؛ کمیسیونی که هنوز تشکیل نشده است، اما در صورت نهایی شدن طرح صیانت، وظیفه تصمیم‌گیری در مورد ۳۳مصوبه مطرح‌شده در این طرح را به دوش خواهد کشید. آیا این شورا برای تنظیم‌‌‌گری فضای مجازی کارآ خواهد بود و می‌تواند چالش‌‌‌های فعلی فضای مجازی را حل و فصل کند؟

ادامه مطلب

یادداشت: مقررات گذاری در فضای مجازی

یکی از موارد قابل‌توجه در مورد طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی، گستردگی، پیچیدگی و اظهارنظر این طرح، تقریبا در تمام حوزه‌‌‌های فضای مجازی است. یکی از نکاتی که با خواندن این طرح به ذهن متبادر می‌شود، این است که قرار است، به معضلات فضای مجازی پایان دهد و پس از اجرای آن، باید منتظر تغییر صدر تا ذیل فضای مجازی باشیم. قرار است این طرح، از خدمات پایه کاربردی داخلی حمایت کند؛ گذرگاه ایمن مرزی (Gateway) را تعیین‌تکلیف کند؛ محتوای پلت‌فرم‌‌‌های موجود را اصلاح و مناسب‌‌‌سازی کند؛ شورایی برای رسیدگی به امور فضای مجازی مشخص کند؛ وضعیت مجوز خدمات پایه را تعیین کند؛ وضعیت پرداخت در خدمات پایه را بهبود بخشد؛ در مورد داده‌‌‌ها و استفاده از آنها قوانینی وضع کند و به اکثر مشکلات فضای مجازی رسیدگی کند. این موضوع به‌‌‌خودی‌‌‌خود ایرادی ندارد؛ درصورتی‌‌‌که این گستردگی، مانع دقت و صحت تصمیمات هر حوزه نشود و همچنین اجرا کردن مواد آن، به‌‌‌صورت هم‌‌‌زمان ممکن باشد. آیا این نکات در طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی رعایت شده است؟

ادامه مطلب

یادداشت: ضرورت اقناع افکار عمومی

در چند سال اخیر، برخی از تصمیماتی که در حوزه فضای مجازی گرفته شده‌‌‌اند، بدون چالش و بی‌حاشیه نبوده‌‌‌اند. یکی از مهم‌ترین مشکلات این تصمیم‌‌‌ها، نادیده‌‌‌گرفتن ملاحظات وضع فعلی، توقعات و انتظارات مردمی است. به عبارت دیگر، بعد اجتماعی تصمیمات و تاثیرات آن بر سرمایه اجتماعی، از موضوعاتی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند، در رویه‌‌‌های سیاستگذاری چند سال اخیر در فضای مجازی مورد غفلت بوده است. از بارزترین این تصمیم‌‌‌ها می‌توان به فیلترینگ تلگرام اشاره کرد. این تصمیم موجب نارضایتی مردم و کاهش اعتماد عموم نسبت به تصمیمگیری‌ها در این حوزه شد. به‌رغم هزینه اجتماعی زیاد این تصمیم، قبل و بعد از اجرای آن، تفاوت محسوسی در فضای مجازی دیده نمی‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که عدم ‌بررسی بستر اجتماعی قبل از اجرای تصمیم، می‌تواند محقق شدن هدف تصمیم‌‌‌ها را با مشکل جدی مواجه کند.

ادامه مطلب

یادداشت: تلاقی دنیای مجازی و حقیقی

بنا به قول بسیاری از کارشناسان، متاورس، آینده‌‌ دنیای اینترنت است. متاورس دنیایی است که پلتفرم‌‌‌های مجازی فعلی قرار است به آن سمت حرکت کنند. در واقع، قرار است متاورس، تجربه حضور در دنیای مجازی را یک‌گام به دنیای حقیقی نزدیک‌‌‌تر کند. تعریف دقیق دنیای متاورس سخت است؛ زیرا در بین متخصصان این حوزه، همچنان اختلاف‌نظر وجود دارد؛ اما می‌‌‌توان با مثال‌‌‌هایی این دنیا را ملموس‌‌‌تر کرد. به طور کلی متاورس بر این پدیده استوار است که از خدمات و سرویس‌‌‌های فعلی که به صورت اپلیکیشن روی کامپیوتر، موبایل یا وب قرار دارند، به صورت واقعیت مجازی (VR) یا واقعیت‌افزوده (AR) استفاده کنیم. به‌منظور توصیف متاورس، باید جهانی را تصور کنیم که افراد با زدن عینک مخصوص به آن وارد می‌‌‌شوند و با استفاده از گجت‌‌‌های پوشیدنی در آن دنیا با یکدیگر تعامل می‌‌‌کنند.

ادامه مطلب

یادداشت: سهم‌خواهی چین از اقتصاد دیجیتال

متاورس که این روزها به‌عنوان آینده‌‌ اینترنت مطرح است، توجه بسیاری از رسانه‌‌‌ها و افکار عمومی را به خود جلب کرده است. حضور شرکت‌های بزرگ در متاورس و خرید زمین، گرفتن عروسی در متاورس، راه‌‌‌اندازی شهرهای مجازی گوناگون و…، همه خبرهایی از این دست هستند که در هفته‌‌‌های اخیر، موضوع متاورس را داغ‌‌‌تر کرده‌‌‌اند. در این بین، علاوه بر رقابتی که بین شرکت‌های بزرگ سراسر دنیا برای تصاحب این بازار بزرگ در گرفته است، دولت‌‌‌ها هم دست به اقداماتی زده‌‌‌اند تا در آینده، سهم بسزایی از فضای ‌‌‌مجازی و اقتصاد دیجیتال داشته باشند.

ادامه مطلب