یادداشت: آیین‌نامه ارتقای وزارت علوم؛ دست‌انداز پژوهش‌های کاربردی؟

3 اسفند 1401
امروزه دانشگاه‌ها در بسیاری از کشورها نقش کلیدی در تولید علم دارند و برای حفظ این پیشتازی در تولید علم به شیوه‌های متنوعی عملکرد پژوهشی اعضای هیات‌علمی خود را می‌سنجند. در این میان با بررسی روند تولید علم کشور در دو دهه گذشته به دو نکته مهم می‌رسیم. نکته اول اینکه آیین‌نامه ارتقای اساتید ظرفیت بالقوه‌ بالایی برای جهت‌دهی فعالیت‌های علمی اساتید دانشگاه و تنظیم‌گری زیست بوم علم و فناوری دارد که می‌توان از آن در حوزه‌های دیگر مورد نیاز کشور مانند اقتصاد دانش‌بنیان بهره گرفت. نکته دوم نسبت اندک سهم پژوهش‌های تقاضا‌محور در پژوهش‌های دانشگاهی است. به‌عبارت دیگر علی‌رغم رشد شتابان تولید علم در کشور، تمرکز پژوهشی اساتید درحوزه مسائل اساسی و نیازهای کشور نیست.

برای مطالعه یادداشت در روزنامه فرهیختگان کلیک کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Facebook
Pinterest
Twitter
WhatsApp

مطالب مرتبط با این مقاله