گزارش: طراحی اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه بنگاه های اقتصادی ایران

16 آذر 1401
مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی پژوهشی با بررسی تجارب سایر کشورها، اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه بنگاه های اقتصادی ایران با الگوی اجرایی پیشنهادی را ارائه کرد.

دفتر مطالعات بخش عمومی مرکز پژوهش‌ها مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی ابعاد طراحی اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه بنگاه های اقتصادی ایران مبتنی بر تجارب سایر کشورها و ارائه الگوی اجرایی پیشنهادی پرداخت.

در این گزارش به کارگیری مشوق های مالیاتی به عنوان یکی از ابزارهای تنظیم گر و نظامند دولت ها در حمایت از فعالیت های تحقیق و توسعه در بنگاه های اقتصادی معرفی شد.

در ادامه به تجربه کشورهای توسعه یافته اشاره شد که نشان می دهد، مشوق های مالیاتی با اهداف توسعه فناوری و اقتصادی عموماً در قالب هزینه ای و به صورت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه به کار گرفته می شود.

در ادامه این گزارش مواردی همچون سهولت امکان تغییر نرخ اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه نسبت به تغییر نرخ مالیات بنگاهی، کسر مستقیم اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه از بدهی مالیاتی بنگاه و شفافیت مالیاتی ایجاد شده از این طریق و همچنین هدف گیری و پوشش دهی مؤثرتر ریسک هزینه کردهای تحقیق و توسعه به عنوان دلایل اهمیت مشوق مالیاتی یاد شد.

در این گزارش، سادگی در طراحی و اجرا، هزینه های منطقی مدیریتی و اجرایی، پایین بودن احتمال تخلفات و هوشمند سازی و امکان اجرا در مقیاس بالا (تعداد زیاد شرکت های متقاضی) به عنوان چهار اصل اساسی و مهم در ارتباط با طراحی این نوع مالیات معرفی شدند.

همچنین علاوه بر طراحی، چگونگی اجرا و پیاده سازی اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، سه موضوع شناسایی و تعیین پروژه های تحقیق و توسعه، اقلام هزینه کرد تحقیق و توسعه واجد شرایط و فرایند ارزیابی و راستی آزمایی هزینه کرد تحقیق و توسعه بنگاه های اقتصادی، موضوعات کلیدی و شایسته توجهی هستند که در این گزارش به آنها پرداخته شده است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Facebook
Pinterest
Twitter
WhatsApp

مطالب مرتبط با این مقاله